مدلسازي عوامل مؤثر بر مصرف گاز طبيعي در بخش خانگي با استفاده از نگاشت شناختي فازي ((FCM
امروزه در مناسبات بینالمللی، انرژی یکی از مهمترین ارکان چرخۀ اقتصادی کشورهاست. همچنین با توجه به نوسانهای قیمت نفت در بازارهای جهانی و تأثیر آن در اقتصاد جهانی، انتظار میرود صنعت گاز در جهان و استفاده از آن بهعنوان انرژی جایگزین، از اهمیت دوچندانی برخوردار شود. بنابراین مطالعه و تحقیق دربارۀ منابع و مصارف انرژی بهویژه گاز طبیعی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر مصرف انرژی در بخشهای مختلف مصرفی، اهمیت فراوانی دارد. در این پژوهش، پس از شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و مصاحبه با خبرگان صنعت گاز از طریق روش تحلیل محتوا، مدل علّی روابط مستقیم و غیرمستقیم میان متغیرها و شدت تأثیرگذاری آنها از طریق نگاشت شناختی فازی (FCM) طراحی و ترسیم شده است. شایان ذکر است، در مدلسازی علّی صورت گرفته، برای نخستینبار متغیرهای کیفی از جمله متغیرهای فرهنگی و اجتماعی استفاده شده است. نتایج گویای اهمیت فراوان متغیرهای فرهنگی در کنار متغیرهای اقلیمی، اجتماعی و اقتصادی است.
محمّدرضا مهرگان
مصطفی زندیه
عالیه کاظمی
محمّدرضا اخوان انوری
دانشگاه تهران